Goeie ouwe tijd, vroeger was echt niet alles beter

Mistig administratief landschap zonder passie
Goeie ouwe tijd | Ondernemen in het mistige MKB-landschap, het grootbedrijf zal zeker ook te maken hebben met dezelfde, of misschien nog wel strengere wet en regelgeving, ik heb hier geen ervaring.
Maar wel in het MKB, daar heb ik vanaf 1991 een supergaaf en hypermodern autoschade herstelbedrijf.
Dit bedrijf is ontstaan vanuit pure passie, passie voor de auto en passie voor het vak, passie voor ondernemen en nooit stilzitten, want wat hebben wij een mooi en uitdagend vak.
Vanzelfsprekend begrijpen wij dat het voor een gedupeerde, die schade heeft opgelopen, de schade nooit een gewenst resultaat is. Maar bekijk het eens door onze bril, als wij een auto met schade binnen krijgen, maken we de klant na een vaak (gevoelige) intake, die we overigens zo prettig als mogelijk proberen te maken, weer blij met een supergaaf eindresultaat.
Waar de auto er weer uitziet zoals voor de schade of in veel gevallen nog veel mooier, ons product maken en weer afleveren aan de klant is iedere dag anders, anders van impact, een ander verhaal, andere kleur, ander merk, ander model, de voor, achter, boven of onder of de zijkant.
De schade(s) regelen we tegenwoordig geheel op digitale wijze met al onze fijne opdrachtgevers.
Techniek is nog nooit zo uitdagend en supergaaf geweest om hier dagelijks mee geconfronteerd te worden en te blijven ondernemen in het landschap van sensoren, camera’s of welke innovatieve systemen dan ook, innovatie stopt nooit, de uitdaging blijft dus ook altijd!
Maar wat bij het MKB en ondernemen de laatste jaren, helaas en tot grote ergernis van heel veel ondernemers steeds meer naar boven komt, is wet en regelgeving en daaruit voortvloeiend aansprakelijkheid.
Het wordt, ondanks heel vaak beloofd, nog steeds niets minder, maar het wordt nog steeds meer. Als bedrijf worden wij nu ineens weer geconfronteerd met het OPS-loket, het OPS-loket? Ja het OPS-loket, zonder de aandoening OPS op enige wijze tekort te willen doen, of te bagatelliseren.
Een ex-werknemer stelt ons en meerdere bedrijven zonder enige onderbouwing aansprakelijk voor het feit dat hij hier heeft gewerkt en OPS heeft opgelopen.
Deze persoon heeft in 2006 bij ons gewerkt, door niet goed functioneren, is hij de proeftijd niet doorgekomen!
We hebben het hier dus over een gevalletje van 14 jaar geleden, de man heeft voor alle duidelijkheid, 1.5 maand bij ons gewerkt en in 2020 stelt hij ons zonder enige onderbouwing aansprakelijk.
Gelukkig hoeven we ons hierover geen zorgen te maken, dat doen we tenminste niet, we hebben altijd alles goed voor elkaar gehad.
Maar wees nu eens eerlijk, deze wijze van aansprakelijkheidstelling, ontmoedigt een normaal denkend mens toch werkelijk van alle vormen van passie, enthousiasme en ondernemerschap, waarom ik ooit met het bedrijf ben begonnen!
Recent schreef ik nog een artikel over de wet en regelgeving, waar we allemaal aan moeten voldoen en voldoen.
Hier wringt bij ondernemend MKB, de motor van de maatschappij, dus ook echt de schoen, wie gaat daar, zeker in en na deze vervelende Corona tijd, nu eindelijk eens echt iets aan doen!
Tot die tijd doen wij in ieder geval onze uiterste best om positief te blijven, uit te blijven gaan van het goede van de mens en daarbij een bepaalde vorm van gezond verstand.
De waardevolle regels en ervaring van de afgelopen jaren bewaren en handhaven.
Verder voor een betere en passie volle toekomst na Corona, de rest van de irritante overkill, zo snel als mogelijk skippen!
#vertrouwen #vakmanschap #eigenverantwoording #regeldruk #autoschade #passie #veiligheid #welzijn #gezondheid