Porsche valt in delen uiteen om witte stipjes

Niet blij met steenslag en witte stippen op de neus
Porsche valt in delen uiteen...Voor een klant lijkt het vaak zo simpel, steenslag op de voorzijde van een auto, alles even weer netjes maken, zonder al die witte stipjes.
Dat is ook zo, maar hoe gemakkelijk de witte stipjes er op komen, zo lastig zijn ze er vervolgens onzichtbaar weer vanaf te krijgen!
Overzicht van werkzaamheden als voorbeeld bij een Porsche Cayenne:
- Als eerste werkzaamheid moet de bumper gede- en weer gemonteerd worden vanaf de auto, tijdsduur ongeveer 1.5 uur.
- Als de bumper er dan af is, moet alles uit elkaar, de bumper valt dan vervolgens uiteen in 9 gedeelten
- Al deze 9 delen hebben hun eigen randjes, kantjes, blokjes en ruitjes, allemaal ook weer met hun eigen witte stipjes.
- Al die 9 losse delen moeten dus allemaal ook weer in hun eigen randjes, kantjes, blokjes en ruitjes worden geschuurd, om de witte stipjes niet weer naar boven te laten komen. Doe je dit niet, krijg je een slechte reparatie, wel zonder witte stipjes maar met allemaal putjes in de aflak, veroorzaakt door niet goed uitgeschuurde witte stipjes.
- Als alle delen dan geschuurd zijn, moet alles in de cabine worden gezet op tafels (spuitbokken), om in de grondlak te worden gespoten.
- Daarna gaan alle delen weer uit de cabine, meestal voor goede doordroging de volgende dag, om weer helemaal te worden geschuurd. Dit keer met fijn schuurpapier, om gereed te maken voor de aflak. Maar weer allemaal hun eigen randjes , kantjes, blokjes en ruitjes die super precies moeten worden bekeken. Dat er geen oneffenheden meer in zitten, die later in de aflak, eventueel weer naar boven zouden kunnen komen.
- Als alle delen in de grondlak zijn geschuurd, gaat alles weer opnieuw, op schone tafels (spuitbokken) de spuitcabine in en wordt gereedgemaakt, ontvetten, stofvrij maken en afspuiten van het geheel incl. randjes, kantjes, blokjes en ruitjes voor de aflak. Dit gebeurt meestal in 2 lagen kleur en 2 lagen blanke lak. De laatste jaren zien we hier met grote regelmaat ook 3-laags en zelfs 4-laags Pearl effect mica kleuren, met tussen alle lagen een droogtijd en alle lagen hebben hun eigen belangrijke aandeel in de uiteindelijke eindkleur. Die eindkleur moet dan vervolgens ook nog eens perfect passen bij de auto, anders hebben we kleurverschil en dus een ongevraagd probleem.
- Als de aflak dan is gedroogd en droog genoeg is om te monteren, kan de bumper weer samengesteld worden met de 9 uitgebouwde delen.
- Daarna kan de bumper weer op de auto worden gemonteerd, daar zien we ook pas echt of de kleur uiteindelijk perfect past bij de auto. Mocht dat niet het geval zijn, rest ons dan helaas niets anders dan, met alle goede voorzorg, te zorgen dat we het wel zo goed als mogelijk oplossen.
- Ik kan en durf je echt te beloven dat dit in sommige gevallen, met sommige kleuren, een ECHTE visuele uitdaging is!
Dit was het afbrekende en opbouwende verhaal van een Porsche met witte stipjes op de neus :) maar het had vanzelfsprekend net zo goed een Opel, Audi, KIA, Renault, Toyota, VW, Mercedes of BMW kunnen zijn ;)