Rij hulpsystemen je gaat het pas zien als je het door hebt

A DAS ist ja toll
Rij hulpsystemen | ADAS (Advanced Driver Assist Systems) in gewoon Nederlands, Geavanceerde rijders hulpsystemen, niks meer, maar zeker ook niks minder.
We hebben hier al vaker aandacht aan besteed, maar het lijkt er nu toch eindelijk op dat er andere gedachten komen en dingen staan te gebeuren.
Ook wij begrijpen best als je de werking niet kent, of nooit auto’s binnen krijgt met deze geavanceerde systemen, deze materie in heel veel gevallen ook een ver van mijn bed show is.
Daar lopen wij in de praktijk dus ook best vaak tegenaan, dat je een technisch gesprek moet voeren, waarvan de ander geen idee heeft waar het nu echt daadwerkelijk over gaat, maar wel meepraat alsof hij weet waar het over gaat. Dan is het een groot verschil, je kent het woord of je weet wat de werking is, waar het voor dient, welke functie het heeft in het grotere geheel en hoe het moet worden afgesteld na herstel, dat is wezenlijk anders dan alleen het woord te kennen het grote collectieve elektronische brein genoemd ADAS.
Of dit nu gaat om een expert van een verzekeraar die kennis, veiligheid en Euro’s moet bewaken, of de nietsvermoedende directbetrokkenen.
De gevolgen zullen uiteindelijk ergens op het asfalt tot uiting komen, als de systemen niet goed en naar behoren werken, of niet op de juiste wijze zijn afgesteld na aanrijding of herstel!
Als je jezelf dan verder ook niet verdiept in deze materie, ook zelf de kennis en de interesse niet hebt en dat vervolgens dan ook nog eens niet opzoekt, heb je er tenslotte ook geen last van, je weet het dus gewoon niet, denk je dat je ook geen verantwoording hoeft af te leggen, wij denken dat het net iets anders in elkaar steekt.
In dit geval is het gezegde “alles weten maakt niet gelukkig” dus ook niet van toepassing! In dit geval is iedereen er alleen maar bij gebaat “alles weten maakt wel gelukkig” want we hebben het hier over veiligheid, mogelijk letsel, aansprakelijkheid en niet over gokken, kansberekeningen en gevolgen voor de Euro’s.
Afgelopen week een Audi binnen waar de systemen in de war raakten, reden, iemand heeft op vrij onnozele wijze steenslag willen verwijderen, heeft daarbij met een spuitbusje de lens die voor de camera’s zit ook nevelig mee gespoten, resultaat slecht zicht, zelfs nog met op beide lenzen sproeiers, om de lenzen te kunnen reinigen, maar het werkt niet!
Dit wil je dus niet, deze actie is niet alleen vervelend voor de bestuurder, maar indirect ook gevaarlijk voor alle medeweggebruikers.
De auto ziet namelijk niet waar jij vanuit zou mogen gaan dat hij het ziet, of in ieder geval vanuit gaat dat hij het ziet, in onze visie kan zoiets dus absoluut niet.
Heldere kijk op communicatie, werkzaamheden geborgd, met de juiste voorschriften, die vervolgens op de juiste wijze vastleggen en dan pas weer veilig onderweg, en ja daar hangt vaak ook een prijskaartje aan.
Die overigens voor alle duidelijkheid niet door ons wordt bepaald, maar grotendeels door fabrikant en de eigenaar van de auto, met de al dan niet gekozen opties en de reeds aanwezige standaard systemen.
Ook de (basis)systemen die we bijna nooit meer zien, maar er zeker te weten wel zijn, worden steeds geavanceerder, complexer en zoeken steeds meer naar het grotere collectief.
ABS, wie koopt er tegenwoordig nog een auto en vraagt om de optie ABS?
Niemand, maar dat was 20 jaar geleden echt wel anders, die optie was toen TOP en is overigens nog steeds TOP, maar nu is het standaard en niemand vraagt er nog naar of ziet het, maar het is er echt wel.
Werkt bijvoorbeeld over het collectief gesproken, heel nauw samen met onder andere bandenspanning. Wie had dit toen ooit kunnen bedenken en het is eigenlijk zo simpel, als de druk in een band veranderd, veranderd ook de afrol maat, gaaf hè, heel plat en simpel voordeel van collectiviteit!
“Zeg wat je doet, doe wat je zegt” is in 2020 zeker niet meer voldoende ”weet wat je doet, doe wat ze zeggen en leg vast wat je doet” deze is beter en vele malen toekomst bestendiger en is “ten aller tijden terug te lezen” voor eventuele aansprakelijkheid.