Zoals een Zwitsers uurwerk tikt werkt bij Porsche techniek

Samenhang veel systemen maakt huidige techniek bijzonder boeiend.
Zwitsers uurwerk | Bij ons komt een nagenoeg nieuwe Porsche Cayenne e-Hybrid binnen, eerste oogopslag een lichte voorschade. Voorbumper iets opgedrukt, bumper staat aan beide kanten iets buiten de voorschermen. We beginnen met demontage van de voorbumper, snel werd duidelijk dat er wel wat meer aan de hand was dan alleen een opgedrukte voorbumper.
Alles wat voor de motor zit was opgedrukt, beschadigd en of afgebroken. Resultaat, wat een kleine schade leek te zijn, werd nu ineens een forse sleutelklus met allemaal nieuwe delen en alleen maar spuitwerk aan een nieuwe voorbumper, die achteraf nog een lakverzegeling moest hebben.
Het directe gevolg van dit alles was dat onze planning iets anders verliep, als wat vooraf was voorzien.
Onderdelen die naderhand nog bijbesteld moesten worden en tevens tijd, wat we moesten vrij maken, om de klus in te passen in onze werkplaats planning.
Afgelopen vrijdag is de auto afgeleverd aan de trotse eigenaar, blijft erg mooi, mensen met trots en passie voor het product, in dit geval zo’n prachtig mooie Porsche, en onze reparatie kwaliteit, zo te zien waarderen! Gewoon een uiting van blij en opgelucht te zijn dat alles weer klaar is!
De volgende dag heeft de eigenaar, na een afstand van ruim 200 km storingsvrij te hebben gereden, de auto geparkeerd. De volgende dag stapte hij weer in, reed een paar kilometer en werkelijk alles ging in storing.
Het e-Hybrid systeem werd uitgeschakeld, (C)ACC uitgeschakeld, motor in storing enz. enz.
Op maandagmorgen hadden wij de auto helaas dus weer terug op de basis, compleet gevuld met storingen. De eigenaar zat hier vanzelfsprekend niet te wachten, maar wij ook zeer zeker niet!
Na alles te hebben uitgelezen kwam storing P2279 naar boven, ergens iets met valse lucht! We hebben alles, wat we tijdens herstel hadden uitgevoerd, misschien wel drie keer gecheckt, helaas zonder enig resultaat, alles wat we hadden gedaan was gewoon goed. Om een lang verhaal kort te maken, wat bleek, waarschijnlijk is tijdens het ongeval, bij het opdrukken van het voorfront, de deksel die ter bescherming boven op het motorblok ligt wat omhoog gedrukt. Hierdoor is een rubber O-ring, onder de olievuldop minimaal omhooggekomen en heeft gezorgd voor een beetje valse lucht in het carter ventilatie systeem.
Wij blij, klant blij, dat we het überhaupt al hebben gevonden!
Geeft overigens meteen ook aan, mocht de werking van het “Zwitsers uurwerk” ergens wat verstoord raken, worden gelijk systemen uitgeschakeld uit voorzorg van veiligheid.
Als alles werkt zoals het behoort te werken, lijkt het allemaal zo gewoon.
Ons vak maakt ons vak zo bijzonder, dat wij alles weer laten werken, zoals het uiteindelijk behoort te werken, dat lijkt simpel maar gezien bovenstaande tekst is het dat soms dus niet.
“Schadeherstel zonder technische, emotionele en visuele schade, in nauwe samenwerking met de dealer = Koops Autoschade”