Investeren, Innoveren en creëren om beter te presteren

Koops Autoschade breidt uit met Glue Pull Repair
Koops Autoschade | investeren, innoveren en creëren.
In het Drentse Borger heeft als één van de eerste Nederlandse autoschade herstelbedrijven de nieuwe Keco L2E glue pull set in ontvangst genomen. Glue Pull Repair (GPR) is een moderne variant van een reeds bestaande methodiek waarbij beschadigde carrosserie delen worden hersteld door het uitoefenen van trekkracht aan de buitenzijde. Deze methodiek wordt vaak toegepast als het carrosserie deel van de achterzijde niet, of alleen met veel bijkomende de-/montagewerkzaamheden, te bereiken is. Met GPR, zoals dat bij Koops Autoschade in voorkomende gevallen toegepast gaat worden, wordt een dergelijke reparatie straks uitgevoerd met oog voor mens en milieu, maar met behoud van de hoge kwaliteitseisen die men stelt aan reparaties.
De toepassing van GPR-gereedschappen volgens de strikte 6C werkmethodiek betekent een lagere belasting van de vaklieden omdat zij met de gereedschappen de juiste krachten op de carrosserie delen kunnen uitoefenen en dit naar wens kunnen doseren. Het milieu is erbij gebaat omdat het kaal schuren, lassen en weer opbouwen van de laklagen achterwege kan blijven of dat de reparatieplek veel kleiner gemaakt kan worden dan dat dat tot op heden het geval was.
Mede vanwege de merkerkenningen van BMW/MINI en Porsche en de hoge standaarden die Koops zelf hanteert, is de bijdrage van GPR aan de te leveren herstelkwaliteit en belangrijk argument om te switchen naar de moderne GPR reparatiemethodiek. De carrosserie technici van Koops zullen binnenkort begeleid worden door twee Teamwise-technici, die hen de basisprincipes van GPR zullen bijbrengen. Belangrijk hierbij is de 6C werkwijze die uitgaat van het GPR-continuüm, waarin de stappen om te komen tot succesvolle reparatie worden uitgelegd. Start van de reparatie en de eerste ’C’ is altijd de Check; waar bevindt zich de beschadiging, met welke materiaalsoort heb ik te maken (staal of aluminium), wat is de temperatuur van het carrosserie deel, welke lijm, tabs en lift-/hevel gereedschap heb ik nodig om de eerste vervorming van het plaatwerk te realiseren? Na elke ‘pull’ dient de carrosserie technicus een nieuwe evaluatie te maken en een keus te maken welk gereedschap het beste resultaat geeft en waarmee de beschadiging steeds kleiner van omvang wordt. Met de grootste tabs, sterkste lijm en lift/hevel is maximaal 600 kg trekkracht te generen en met de kleinste tools tot enkele grammen.
De vervorming van het plaatwerk rondom de inslag kan behoedzaam worden terug geklopt met gebruikmaking van hamers met gepolijste koppen om het lakwerk niet te beschadigen, al dan niet met tussenkomst van ‘slappers’, kunststof spatels ter demping van de hamer. In theorie is het mogelijk om deuken helemaal te verwijderen zonder additioneel spuitwerk, maar dit vergt heel veel oefening en praktijkervaring. Voordeel van een dergelijke reparatie is wel dat de originele lakkleur behouden blijft en er nimmer sprake is van kleur-/glansverschil.
Koops Autoschade is met de toevoeging van GPR, aan haar toch al uitgebreide en moderne equipement arsenaal, wederom onderscheidend en biedt haar klanten nog meer mogelijkheden, kwaliteit én zorg voor mens/milieu.